AKTUELLT

Tisdagen den 29 juni kl 13-16
har jag vernissage på utställningen
"Funderingar vid havet"
i Båthuset, Vaxholms gästhamn.
VÄLKOMMEN!

Bakgrund

Jag har vandrat genom högar av garntrassel, genom verkstans skitiga värld med ett ständigt smetande och torkande av färger. Jag har ägnat somrarna åt att stänka akvarell och kleta med oljefärger. Allt för att förverkliga BILDEN!

Ibland är den så nära, så nära, jag tror att jag har fångat den, men likt en gäckande skugga undflyr den mig.

Vidare, vidare ... mot nästa försök...

Vart jag har kommit?

Jag fortsätter att ständigt jaga den slutgiltiga BILDEN, den som förklarar och visar allt, bilden som gör att jag äntligen kan i stilla ro luta mig tillbaka och konstatera att jag nått fram till målet!


***************************************************

Bildväv


Strukturen, ytans mjukt skrovliga känsla, färgerna som vävs ihop, ulltrådarna och linet, som slingrar sig kring varandra, delar med sig till varandra av just sin speciella färg- och kvalitetsegenskap.
Det bildas hela tiden nya nyanser. Det är oemotståndligt!
Det går inte att släppa taget kring upplevelsen!
Och detta att fylla en tom yta, bit för bit i den långsamhet som tekniken kräver.
Det är magiskt, de egna tankarna dras med trådarna in i väven och blir kvar där...
Alla teknikens outforskade hemligheter, som fortlöpande fick sin förklaring. Hur gör man en orientalisk fläta, den där vackra, geniala avslutningen av varje väv? Hur åstadkoms alla de olika mönsterbindningarna och därmed också variationerna av ytstrukturen?
Det blev många aha-upplevelser på vägen!